Portál o technologiích a vývoji

Jak se rodil R-Type na ZX Spectrum

Autor: Viktor Krejčíř Datum: 23.9.2013 Počet shlédnutí: 4 291 687x

Osmdesátá léta byla pro herní vývojáře poměrně přelomové období.  Herní automaty byly pomalu na ústupu a začaly je nahrazovat jejich menší sestřičky v podobě herních konzolí. Jak vlastně takový přerod z automatových heren do našich obýváků proběhl ? Jedním z jeho tvůrců a účastníků byl i Bob Pape.

A právě Bob Pape napsal (nejen) o tomhle celém procesu docela pěkný e-book It’s Behind You – the making of a computer game. Respektive jej psal ze svého pohledu při psaní konverze hry R-Type na nesmírně populární ZX Spectrum, zachycuje však i část jeho biografie (především však cestu, jak se ke kódování her vlastně dostal). Vše tedy začíná od maturity na střední škole a následné prokousávání se BASICem až ke konverzi hry Rampage, která byla jeho první zkušeností s přepisováním „automatovek“ na domácí herní konzole. Následně se poté podrobně zabývá konverzí samotného R-Type.

Co je R-Type ?
R-type je původně automatová hra od společnosti IREM, která byla poprvé uvedena v červenci roku 1987. Hra je považována za klasiku žánru scrollovacích stříleček typu shoot’em up a současně je podle žebříčku IGN 7. nejtěžší hrou vůbec. Byla oceněna poměrně vysokými hodnoceními, pravidelně se pohybujícími kolem 90%. Byla velice často portována na jiné plaformy, kromě ZX Spectra se podívala také na Commodore 64, Sega Master System, Amigu, či z novějších: XBLA, iOS či Android. 

Dobový leták automatového R-Type

Dobový leták automatového R-Type

Celá e-kniha je zajímavá nejen pro fanoušky her, ale i pro kodéry. Bob v několika odbočkách vysvětluje technické podrobnosti vývoje – mj. snahu o ušetření místa v paměti dlaždicováním obrazu nebo jak bývalo dosaženo plynulého skrolování hry (a že to prý byla jedna z nejtěžších částí vývoje).  V samotném závěru pak Bob uvádí, jak vlastně programování her ovlivnilo celý jeho styl života.

Bylo by ovšem chybou, kdyby čtenář nabyl dojmu, že jde o příručku a učebnicí dějepisu pro kodéry – tento e-book je velice dobře napsán i pro technického „skoro-laika“. Pokud vás tedy zajímá ať už historie vývoje her nebo jejich technická stránka na ZX Spectru, je tohle e-book přesně pro vás.

Finální boss 1. úrovně

Finální boss 1. úrovně (ZX Spectrum verze)

A na závěr jedna dobrá a jedna špatná zpráva.

Tou špatnou je, že e-book není přeložen do češtiny, takže pokud neovládáte jazyk Shakespearův aspoň na mírně pokročilé úrovni – moc si nepočtete. Tento fakt je ovšem vyvažován tím, že celý e-book je kompletně zdarma.

Celý e-book najdete na http://bizzley.com/.

A jak se konverze z automatovky na Spectrum Bobovi povedla můžete posoudit zde: http://www.classiconlinegames.nl/zx-spectrum/72-r-type

 

Zdroj : http://bizzley.com/

Komentáře (2)

  • Vit

    23.09.2013 000 17:09

    > Reagovat
    • Jiří Čadek

      23.09.2013 000 17:15

      > Reagovat

      Jojo, je to napsaný v článku, ale díky za link, nějak se na něj opomnělo 🙂

    Reagovat na komentář Zrušit odpověď na komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.